Penghuni syurga meminta izin daripada Tuhannya untuk bercucuk tanam

TEKS BAHASA ARAB

أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يوما يحدث، وعنده رجل من أهل البادية: أن رجلا من أهل الجنة استأذن ربه في الزرع؟ فقال له: ألست فيما شئت؟ قال: بلى؛ ولكني أحب أن أزرع. قال: فبذر، فبادر الطرف نباته واستواؤه واستحصاده، فكان أمثال الجبال، فيقول الله: دونك يا ابن آدم! فإنه لا يشبعك شيء. فقال الأعرابي: والله! لا تجده إلا قرشيا أو أنصاريا؛ فإنهم أصحاب زرع. فضحك النبي ﷺ.

TEKS BAHASA MALAYSIA

Bahawa Nabi SAW pernah pada suatu hari berkata-kata dan di sisi baginda ada orang badwi: Ada seorang lelaki penghuni syurga meminta izin daripada Tuhannya untuk bercucuk tanam? Lalu Allah berkata kepadanya: Bukankah kamu boleh meminta apa sahaja? Dia berkata: Ya, tetapi aku suka bercucuk tanam. Dia berkata: Maka dia meletakkan benih lalu begitu pada pandangan mata tumbuh pokoknya dengan tinggi dan boleh dituai. Lalu ia menjadi seperti bukit. Lalu Allah berkata: Ambillah kamu wahai anak Adam! Sesungguhnya tidak ada yang dapat memuaskan kamu. Lalu badwi itu berkata: Demi Allah! Engkau tidak akan mendapatinya kecuali dia adalah orang Quraisy atau Ansar, kerana mereka adalah pemilik tanaman. Lalu Nabi SAW ketawa.

STATUS

Lemah

KOMENTAR ULAMA/PENGKAJI HADIS

Hadis ini disebut oleh Syeikh Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān حفظه الله dalam kitab himpunan hadis-hadis lemah dan palsu beliau berjudul Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj, di halaman 718, hadis nombor 3664. Kitab ini adalah ringkasan kepada kitab Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah karya Syeikh Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī (m. 1420H) رحمه الله . Berikut adalah maklumat tentang hadis ini, seperti yang terdapat dalam kitab ini:

(ضعيف)
عن أبي هريرة رضي الله عنه: أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يوما يحدث، وعنده رجل من أهل البادية: أن رجلا من أهل الجنة استأذن ربه في الزرع؟ فقال له: ألست فيما شئت؟ قال: بلى؛ ولكني أحب أن أزرع. قال: فبذر، فبادر الطرف نباته واستواؤه واستحصاده، فكان أمثال الجبال، فيقول الله: دونك يا ابن آدم! فإنه لا يشبعك شيء. فقال الأعرابي: والله! لا تجده إلا قرشيا أو أنصاريا؛ فإنهم أصحاب زرع. فضحك النبي ﷺ.
[خ، حم، أبو نعيم، في ((صفة الجنة))، ((الضعيفة)) (6950)]

(Lemah)
Daripada Abi Hurairah RA: Bahawa Nabi SAW pernah pada suatu hari berkata-kata dan di sisi baginda ada orang badwi: Ada seorang lelaki penghuni syurga meminta izin daripada Tuhannya untuk bercucuk tanam? Lalu Allah berkata kepadanya: Bukankah kamu boleh meminta apa sahaja? Dia berkata: Ya, tetapi aku suka bercucuk tanam. Dia berkata: Maka dia meletakkan benih lalu begitu pada pandangan mata tumbuh pokoknya dengan tinggi dan boleh dituai. Lalu ia menjadi seperti bukit. Lalu Allah berkata: Ambillah kamu wahai anak Adam! Sesungguhnya tidak ada yang dapat memuaskan kamu. Lalu badwi itu berkata: Demi Allah! Engkau tidak akan mendapatinya kecuali dia adalah orang Quraisy atau Ansar, kerana mereka adalah pemilik tanaman. Lalu Nabi SAW ketawa.
[Riwayat al-Bukhari dalam al-Sahih, Ahmad dalam al-Musnad, Abu Nu'aim dalam Sifat al-Jannah. Lihat Silsilah al-Da'ifah, no. 6950]

RUJUKAN

Muḥammad Nāṣir al-Dīn al-Albānī, & Mashhūr bin Ḥasan Āl Salmān. (2010). Silsilah al-Aḥādīth al-Ḍa‘īfah wal-Mawḍū‘ah Mujarradah ‘An al-Takhrīj. Maktabah al-Ma‘ārif.

MAKLUMAN

Maklumat ini merupakan hasil dari tajaan Telekom Malaysia Sdn Bhd, Coastline Marine Sdn Bhd, Hasnuri Sdn Bhd, Padi Pictures Sdn Bhd dan sumbangan orang ramai melalui Tabung Infaq, dengan kerjasama Pejabat Mufti Wilayah dan beberapa universiti tempatan. Projek ini diketuai oleh Jabatan Pengajian Islam, Fakulti Sains Kemanusiaan, UPSI. Moga Allah jadikan ia sebagai pemberat timbangan amalan buat semua yang terlibat. Aamiin!

Mohon lapor sekiranya terdapat sebarang kesilapan.